Groeten uit België

Post Reply
Phoenix
2 star
2 star
Posts: 142
Joined: Sun 08 Nov 2020, 12:15

Groeten uit België

Post by Phoenix »

Hallo,

Ik stel me bij deze ook even voor: ik ben David uit België. Mijn vader is 3 jaar geleden overleden (mijn moeder al veel langer geleden). Eind vorig jaar vond ik, bij het doornemen van al zijn papieren een aantal geboorte- en huwelijksaktes opgevraagd door mijn grootouders in 1943 (ik vermoed verplicht door de Duitsers om te bewijzen dat ze niet van Joodse afkomst waren? Ze zijn kort nadien namelijk gehuwd, en dit was ten volle tijdens de Duitse bezetting in WOII). Die vondst was voor mij de aanzet om begin dit jaar te beginnen aan mijn stamboom.

Ik zoek in eerste instantie vooral naar voorouders, en daarvan andere aftakkingen, van mijn naamgenoten met de familienaam Dom. Mijn voorouders waren steeds gevestigd in Antwerpen (en in de laatste eeuw in Borgerhout bij Antwerpen) en zo ben ik terug geraakt tot 1638, met een huwelijksakte waarvan de getuigen helaas niet meer aanwijzingen geven, en de geboorteakte van Petrus Dom niet verder te vinden is ook al gaan de kerkregisters voor die parochie nog een heel eind verder terug. Verder zoek ik ook naar voorouders van mijn grootmoeder met de naam Förster, zij was afkomstig van Oostenrijk. En aan mijn moeders zijde de families Moeyaert en Van Krunckelsven.

Los hiervan ben ik, uit persoonlijke interesse in geschiedenis en mythologie, ook begonnen met het opbouwen van een stamboom van koningshuizen, keizers e.d.m. van Europa en daarbuiten, helemaal terug tot hun veronderstelde mythische roots bij o.a. de Griekse, Germaanse en Keltische goden.

Ik werk voornamelijk op Geneanet, ik vind die website het meest gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Maar toch leek het me leuk om dit ook op een eigen website te kunnen presenteren. Zodoende vond ik deze software, en heb ik hier een account gemaakt om meer informatie te vragen :)
User avatar
Huub
HuMo-genealogy programmer
HuMo-genealogy programmer
Posts: 2687
Joined: Wed 27 Aug 2008, 11:34
Location: Heerhugowaard, Netherlands
Contact:

Re: Groeten uit België

Post by Huub »

Hallo Phoenix,

Bedankt voor de introductie!
Ik werk voornamelijk op Geneanet, ik vind die website het meest gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Maar toch leek het me leuk om dit ook op een eigen website te kunnen presenteren.
De meeste gebruikers werken met een eigen genealogische programma en publiceren dan op hun eigen website met HuMo-genealogy. Enkele gebruikers (o.a. ik) muteren ook in HuMo-genealogy.
HuMo-genealogy update? Backup your database! Editing in HuMo-genealogy? Backup your data!
Make multiple backups with: PHPMyAdmin, gedcom export and database export.

HuMo-genealogy software: http://humo-gen.com
Phoenix
2 star
2 star
Posts: 142
Joined: Sun 08 Nov 2020, 12:15

Re: Groeten uit België

Post by Phoenix »

Eén van de redenen waarom ik graag Geneanet gebruik, en liever niet overstap naar een programma, is omdat ik vanaf eender welke computer met internet mijn stamboom kan bewerken. Zoniet kan ik enkel aanpassingen doen op de computer waar het programma op staat, of ik zou het op meerdere moeten zetten en telkens exporteren, maar dat is eerder omslachtig.

Een tweede belangrijke reden is dat ik, als betalend lid van Geneanet, ook gelijk kan zien of iemand anders een welbepaalde persoon ook in hun stamboom heeft staan. Ik neem bijna nooit zomaar zaken over van andere stambomen, ik zoek aktes en zo altijd ook zelf op, maar het kan soms wel helpen om gegevens sneller terug te vinden. En dat werkt ook in de tegenovergestelde richting: anderen kunnen geholpen zijn door gezamenlijke voorouders bij mij te vinden, en zo heb ik ook al contact kunnen leggen met verre en minder verre familieleden :)

Maar dat is natuurlijk allemaal vooral handig voor mensen die al een account hebben op Geneanet. Zij die er geen hebben, kunnen de stamboom dan ook wel bekijken maar worden gevraagd om na x aantal klikken alsnog in te loggen of een account te maken. En hoewel dat volledig gratis kan, gaat niet iedereen dat doen. Andere websites zijn nog veel beperkter in wat ze gratis aanbieden. Als mijn stamboom dan ook nog eens op een eigen website staat, kunnen mensen die naar een welbepaald persoon zoeken deze website gewoon onbeperkt raadplegen.
Post Reply