even voorstellen en vraag

Post Reply
Thuis

even voorstellen en vraag

Post by Thuis »

Hallo ik ben andré, al vele jaren met soms grote tussen poze in mijn stamboom aan het spitten.
Veel is aan geleverd door soms hele vere familie zowel in de diepte als in de brete.

Vanaf begin jaren negentig werk ik met brothers keeper, momenteel met 6.4.32 en dat bevalt goed, van ver voor het ontstaan van HuMo-Gen dus.

Ik was opzoek naar wat bedoeld word met; achterneef/nicht 1 gen. verwijderd van.en stuite op een blog van yosibeck wat mijn belangstelling wekte.

Als iemand uitleg kan geven, schroom niet, verder ben ik nieuwsgierig geworden en neus hier nog wel een keertje rond.

Vriendelijke groet, André
User avatar
Huub
HuMo-genealogy programmer
HuMo-genealogy programmer
Posts: 2693
Joined: Wed 27 Aug 2008, 11:34
Location: Heerhugowaard, Netherlands
Contact:

Re: even voorstellen en vraag

Post by Huub »

De tekst "verwijderd van" wordt in HuMo-gen gebruikt in de verwantschaps berekening. Voor zover ik weet komt deze tekst inderdaad uit BK, Yossi heeft de verwantschapsberekening ooit gemaakt voor HuMo-gen.

Ik vind het wat lastig uitleggen wat de "verwijderd van" tekst betekent, dit plaatje is vermoedelijk duidelijker:
verwantschap.JPG
verwantschap.JPG (22.46 KiB) Viewed 3165 times
:arrow: HuMo-genealogy update? Backup your database! Editing in HuMo-genealogy? Backup your data!
Make multiple backups with: PHPMyAdmin, gedcom export and database export.

HuMo-genealogy software: http://humo-gen.com
User avatar
yosibeck
HuMo-genealogy programmer
HuMo-genealogy programmer
Posts: 277
Joined: Thu 28 Aug 2008, 13:16
Location: Jerusalem, Israel
Contact:

Re: even voorstellen en vraag

Post by yosibeck »

Hoi André,
Nog verder doorgaande op Huub's uitleg - in het Nederlands is de neven toestand nog iets ingewikkelder dan in alle andere talen in Humogen omdat er in het Nederlands geen aparte woorden zijn voor de neef die in het Engels "nephew" heet (de zoon van je broer/zuster) en de neef die in het Engels "cousin" heet (d.w.z. voorouders van A en B zijn broers/zusters).

Ik zal even het Nederlands en Engels bij elkaar zetten.

Wat betreft de neven = nakomelingen van je broer/zuster gaat het dus zo:
zoon van je broer: neef (nephew)
kleinzoon van je broer: achterneef (grand-nephew)
achterkleinzoon van je broer: achter-achterneef (great-grand-nephew)
2de achterkleinzoon van je broer: 2de achter-achterneef (2nd great grand-nephew)
3de, 4de enz enz
Hier heb je dus nooit verwijderd nodig bij de neef, het worden 7de achter-achterneef enz.

Wat betreft mensen (laten we ze A en B noemen) waarbij voorouders van beiden broers/zusters waren gaat het anders.
Als de voorouders die broer/zuster waren, hetzelfde aantal generaties verwijderd zijn bij A en B gaat het zo:
de ouders waren broers: neef of "volle neef" (cousins of 1st cousins)
de grootouders waren broers: achterneef (2nd cousin)
de overgrootouders waren broers: 2de achterneef (3rd cousin) - let op dat in het Engels het een nummer hoger is
enz 3de, 4de

In het geval dat de voorouders van A en B die broer/zuster waren, niet het zelfde aantal generaties verwijderd zijn, kijkt men naar het aantal generaties dat de "oudere" persoon van zijn voorouder is verwijderd en bepaalt daarmee het nummer van achterneef (1 gen = neef, 2 generaties = achterneef enz). Daarna kijkt men hoeveel generaties er is tussen A en B en dat geeft het nummer van "verwijderd". Wat de terminologie betreft maakt het niet uit of A of B de oudere is.
grootvader van A is broer van vader van B: A en B zijn "neven, 1 maal verwijderd" (1st cousin once removed)
overgrootvader van A is broer van grootvader van B: A en B zijn "achterneven, 1 maal verwijderd" (want B is de achterneef van de vader van A)
betovergrootvader van A was broer van grootvader van B: A en B zijn "achterneven, 2 maal verwijderd" (want B is de achterneef van de grootvader van A)
betovergrootvader van A was broer van overgrootvader van B: A en B zijn 2de achterneven, 1 maal verwijderd (want B is de 2de achterneef van de vader van A)

Hmm.... :roll: ik geloof dat het diagram van Huub hierboven duidelijker is...
Yossi
HuMo-gen international site: https://humogen.com
Personal genealogy website: https://beck.org.il/humogen
Post Reply