Even voorstellen

Post Reply
Teipreob

Even voorstellen

Post by Teipreob »

Hallo, ik ben Pieter de Boer en ik maak al geruime tijd gebruik van de HTML versie.
Nu heb ik ook nog geen geschikt domein voor php en ik ben een absolute leek op dit gebied.
Voorlopig werk ik met xampp om een website voor te bereiden.

Bij het installleren liep ik tegen een aantal zaken aan waar je als leek al gauw de mist in gaat.
Allereerst om de Apache server te laten draaien moet in windows services de World Wide Web Publishing-service uitgezet worden.
Voor je dat weet ben je al weer een paar uur verder:).
Dan is er een nieuw probleem, in de manuals blijkt er een verschil te zitten in de naamgeving van de database, Humo-php wordt gegeven maar het moet dus Humo-gen zijn.
Nog werkt het niet want in argeloosheid heb je de nieuwe versie uitgepakt zonder er verder bij na te denken dat die automatisch een map met de naam HuMo-gen4.8.4 aanmaakt, dat gaat natuurlijk niet werken later. Daar kom je uiteindelijk wel achter maar de mapnaam gelijk veranderen in Humo-gen is wel zo handig.
Dan gaat het al een stuk beter en kom je weer wat verder, dan nog een gedcom upoaden en testen.
Omdat het allemaal toch ingewikkeld is en het niet meteen werkte heb je inmiddels een volledige versie van Xampp draaien, je kan immer nooit weten!
Dan kan je een waarschuwing als dit krijgen:
PHP Warning: POST Content-Length of 9470478 bytes exceeds the limit of 8388608 bytes in Unknown on line 0 en gebeurt er verder niets.
Het blijkt dat in de volledige versie de upload van file maar maximaal zo een 8 MB mag zijn.
Na wat speurwerk blijkt dat dat is aan te passen in je PHP.ini in de Xampp directory waar je bijvoorbeeld: post_max_size = 16M en upload_max_filesize = 16M kan instellen inplaats van 8 en 2M.
Dan nog even kijken of memory_limit wel voldoende aangeeft, bijvoorbeeld 128 of 256 MB.
Maar dan werkt het ook allemaal, nu schiet ik daar natuurlijk nog niet zoveel mee op met mijn geringe kennis.
Maar in ieder kan ik wel iets doen en het is maar goed dat ik het voorlopig op de PC probeer tot ik er iets meer van begrijp dan tot nu toe het geval is.
Natuurlijk loop ik wel weer tegen andere problemen aan als ik databases verwijder en weer opnieuw een gedcom upload, dat geeft weer allerlei foutmeldingen maar dat los ik vast wel op.
Het lijkt me wel een heel mooi programma en wat ik heb gezien ziet er ook goed.
User avatar
Huub
HuMo-genealogy programmer
HuMo-genealogy programmer
Posts: 2693
Joined: Wed 27 Aug 2008, 11:34
Location: Heerhugowaard, Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by Huub »

Hallo Pieter,

Welkom op het forum!
Allereerst om de Apache server te laten draaien moet in windows services de World Wide Web Publishing-service uitgezet worden.
Dit heb ik nooit hoeven doen, maar het zou kunnen dat ik die service niet gebruikt, het zegt me niet zoveel...
Dan is er een nieuw probleem, in de manuals blijkt er een verschil te zitten in de naamgeving van de database, Humo-php wordt gegeven maar het moet dus Humo-gen zijn.
In de nieuwste versies van HuMo-gen hoef je niet zelf meer een database aan te maken, maar kan dat met HuMo-gen bij het installeren.
Het blijkt dat in de volledige versie de upload van file maar maximaal zo een 8 MB mag zijn.
Ja, dat probleem ken ik wel. Volgens mij heb ik dat ook al eens aangepast... Niet iedereen zal dit probleem hebben, een gedcom bestand van 8 MB is al vrij groot.

De meeste problemen krijg je alleen als je HuMo-gen op je PC installeert, bij een provider gaat het meestal makkelijker (hangt wel een beetje van de provider af, sommige provider hebben afwijkende instellingen op hun server). Mocht je nog een provider zoeken, ik zit zelf bij Bhosted, die was een aantal jaren geleden één van de goedkoopste (vanaf ongeveer 24 euro EX BTW per jaar). Maar er zijn veel meer vrij goedkope providers te vinden.

Het is inderdaad lastig om HuMo-gen voor een eerste keer te installeren... Dat komt door eventuele server instellingen, en de database die moet werken. Maar als het eenmaal draait, dan valt het meestal wel mee.
:arrow: HuMo-genealogy update? Backup your database! Editing in HuMo-genealogy? Backup your data!
Make multiple backups with: PHPMyAdmin, gedcom export and database export.

HuMo-genealogy software: http://humo-gen.com
Teipreob

Re: Even voorstellen

Post by Teipreob »

Dank je voor het antwoord Huub.
Nou ja, die World Wide Web Publishing-service die schijnt het draaien van een website op eigen PC in conflict te brengen, het helpt wel. Geen idee waar die service voor nodig is, ik mis hem niet.

Dat met die database ging fout omdat ik de bestanden niet in een map Humo-gen had zitten maar in een map HuMo-gen.4.8.4 maar daar was ik me niet van bewust en toen keek ik naar de Engelstalige site en daar werd gesproken over Humo.php dus ging ik dat eerst proberen, kwam er uiteindelijk wel achter.

Zal je tip van Bhosted ter harte nemen, bedankt. Maar ik ga me eerst nog eens wat verdiepen in de procdures van onderhoud en veiligheidsaspecten en wat wel of niet zichtbaar moet zijn.
Daarnaast heb ik soms nogal wat tekst erbij staan als informatie en die wil ik wat meer op de achtergrond zien te krijgen. Overigens was ik ook altijd erg te spreken over je HTML versie.
User avatar
Huub
HuMo-genealogy programmer
HuMo-genealogy programmer
Posts: 2693
Joined: Wed 27 Aug 2008, 11:34
Location: Heerhugowaard, Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by Huub »

Daarnaast heb ik soms nogal wat tekst erbij staan als informatie en die wil ik wat meer op de achtergrond zien te krijgen.
Als je opmaak wilt wijzigen in HuMo-gen, dan kun je dat het beste doen in het bestand gedcom.css, of in één van de thema *.css bestanden (in de map styles).
De opmaak van algemene teksten is volgens mij dit item (even snel gezocht):

Code: Select all

/* text - tekst */
.text { font-style:italic; }
CSS codering kun je vinden op internet, mocht je daarbij hulp nodig hebben, laat dat dan weten. Dan zoeken we het voor je uit! Met de huidige codering is de tekst schuin (italic), maar dat is hier dus eenvoudig te wijzigen. Om de tekst meer op de achtergrond te krijgen, zou je bijvoorbeeld de kleur van de tekst kunnen aanpassen.
Overigens was ik ook altijd erg te spreken over je HTML versie.
Ergens rond 2005 ben ik gestopt met die versie :D Maar ik heb al meer gezien dat de HTML versie nog steeds gebruikt wordt op enkele websites...
:arrow: HuMo-genealogy update? Backup your database! Editing in HuMo-genealogy? Backup your data!
Make multiple backups with: PHPMyAdmin, gedcom export and database export.

HuMo-genealogy software: http://humo-gen.com
Post Reply